Förändringens år 2018

Ja idag är det nyårsafton 2018.
Ja, året inleddes bra. Min dröm att göra klart boken.
Att lyckats att få ihop pengar genom att baka och sälja  mina  bakverk på julmarknader och Gusselbyrevyn.Jag fick tips om en grafiker som heter Carsten Leht . Vi arbetade oss igenom boken. Strax innan jul lämnade jag in boken för tryckning på Strandbergs tryckeri.
Att ta boken i sin hand var en speciel känsla det var nästan så jag fick bita mig i armen. Att sedan få åka ner till Blomberska bokhandeln. Både roligt och lite läskigt. Andra skulle läsa och bedömma min bok.
 
 
Efter någon dag tog damerna på Bergslagspraliner kontakt och frågade om jag ville ha bokcafe hos dem. Inte helt självklart för mig men så tog jag erbjudandet och nån gång i början av januari körde Maria Åkesson mej Stripa. En spännande resa dit då det kommit massor med snö,men med Marias bakom ratten tog vi oss dit. Några jätteroliga timmar ihop med Gunilla och Yvonne väntade. Vi bestämde bok cafeet i april.En eftermiddaag kom Anette Ericsson cyklande för att dela ut teaterföreningens program för våren. Hon gladde mig mycket genom att fråga om jag ville ha en plats i Lindesbergs teaterföreningen. På årsmötet i mars blev jag invald. Detta ha för mig betytt flera teaterföreställningar och en kurs i örebro med andra teaterföreninar. Teater är bu något som ligger mig varmt om hjärtat.
 
Januari och februari flöt på med sortering och städning av huset. I februari var det dags för fotografering av vårt älskade hus. 
Dagen innan tog jag en promenad till Jysk jag hade bett Benny att han skulle köra mej dit men han hade inte tid. Jag gick dit och på hemvägen hade jag ett nytt överkast och lite kuddar. Jag var mäkta nöjd över min bedrift.Dagen efter kom fotografen och jag hade mitt nya överkast pålagt. Jag sa inget till Benny så när bilderna kom från mäklaren blev han förvånad och jag berättade om min utflykt.
Det blev visning och vi fick åka hemifrån. Vi lämnade vårt älskade hus skulle det komma några intressenter.
En och en halv timme hade det varit 17 familjer som besökt husvisningen.
Bara ett par dagar efter hade Emile och Fredrik lagt ett  bud på huset.
Det kändes jättebra.
Nu var det dags för bokcafe en jätterolig erfarenhet. 
Vilken uppbackning jag fick av de som kom på cafeet.
Hemma fortsatte avyttringen av saker. Erikshjälpen hämtade en hel flyttbuss med saker. Det kändes bra att våra saker skulle få liv hos andra människor.
Jag ville så gärna ha en tavla med vårt hus. Jag hade frågat ett parpersoner om de kunde avbilda  vårt hus. Men nix så en dag fick Benny köra mig till Mejk. Jag köpte färger och en canvastavla.sen smög jag igång. Det var ett roligt arbete jag blev fängslad av målningen. Till slut var den klar. Ja ingen Rembrant men ett fint minne från en fin tid i vårt hus.
I maj blev jag nekad sjukpenning och jag la ner mycket tid på att få försäkringskassan att ändra beslutet. Men då och arbetsgivaren var inte sinad för fem öre att ge mig anpassad tjänst. Jag skulle få ta tjänstledigt ett år men med tanke på atg foten inte läkt . Så tog jag avgångsvederlaget och tänkte att nu blir det lugnt. Jag tänkte att jag skulle använda avgångs vederlaget för att ge foten tid att läka. Men tji fick jag om jag skulle få behålla Sjukgrundande beloppet som jag hadd var jag tvungen att anmäla mig till arbetsförmedlingen. Så där stod jag med förmaningen max 500 meter per dag och foten i högläge. och nu  skulle söka sittande arbete.
Som tur lättade Erikas och Mikaels namngivning för Elvira upp
Sen var det utflykt med Marie Johansson till Järle. En underbar fm som verkligen gav energi!.
 På Lindevårdagar stod vi från Lindesbergsteaterföreningen.det var kul.
I juni fick vi vara med och ta emot en student Teodor Karlsson också det en fantastisk fin dag! Då jag hade fått äran att baka två stora jordgubbstårtor.
 
Sedan var det min födelsedag då tårtan hamnade på dörrmattan när jag skulle bjuda vänner på den. Ja det var så knasigt jag kunde inte sluta skratta över tårtan och allt som händer mig.
Innan vi åkte till Varberg fick vi bevittna Elinors och Torbjörns bröllop på Siggebohyttan.
Sen åkte vi till Varberg.
Vi hade en kanon semester. Vi satt vid havet och badade under fjorton dagar.
Väl hemma var det dags för flytt till Sjöbrisen.
Det blev super. Här har jag tagit en bild i oktober på vårt drömboende. Jag kände mig så fri kunde ta hand om mina blommor på balkongen och ta hissen net för att gå på korta promenader.Bara en vecka efter inflytt var jag tvungen att böta arbetsträna. Jag fick börja på St Mary. Jag sa till mig själv allt är bra du klarar eftersom jag fick börja arbeta 10 timmar utan upptrappning.
I november var det dags för Johanna att påbörja sin resa. Cuba, Argentina och Brasilien skulle besökas.
 
Ja, sedan har veckorna rullat på St Mary det har varit roligt och gått bättre än jag ens kunnat gissa. Jag har haft lite besök i vårt nya boende, de senaste 5 veckorna har kantas av sjukdom.och läkarbesök. 
Jag tycker det varit ett fint år och en sak som jag säkert får ta med mig är min otros i väntan på operation av mina biskörtlar  .
Jag önskar er alla mina fina vänner och min älskkade familj ett riktigt Gott Nytt År. 
 
Kram Marie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0