From operationen kan allt bara bli bättre😊

Hejsan! 
 
Det är den  2 februari och jag ska steloperera min höger fot. Jag har just fått en säng ett skåp och kläder inför operationen på USÖ.. Klockan är 6.30 och strax ska jag bli nerkörd till narkosläkarna. De har gett mig en vit klänning som jag efter mycket om och men lyckas knyta ihop.Ser konstigt ut och när sköterskan kommer berättar hon att den ska knytas på ryggen. Fniss som jag försökte knyta rätt. Av med den igen och pått igen.
Sedan får jag lite tabletter och sedan får jag krypa ner under täcket. Två narkosläkare förberder mig ytterligare med nätmössa och tossor på fötterna. Vid 7.30 börjar de he mig narkos och jag somnar strax in. När jag vaknar igen är klockan 14.30Jag är helt groggy och har fruktansvärt ont i höger armfäste.De berättar att jag legat olägligt och armen kommit i kläm. Operationen har gått bra.
 
Varför denna operation av min fot tagit fakta från 1177. Se nedan:

Symptom på detta är en försämrad rörlighet och smärta vid belastning. Med hjälp av en steloperation kan smärtan då helt avta.

Det går att göra en steloperation i foten på flera sätt, bland annat med titthålskirurgi. Vid operationen så är det den led mot underbenet som stelopereras. Detta gör att rörligheten fortfarande finns kvar i de nedre fotlederna.

Under operationen så tas brosket i leden bort. Sedan placeras benbitar där tagna från ett annat ställe på kroppen (oftast från höftbenet). Dessa benbitar bildar sedan ett nytt ben som gör att ledytorna i fotleden växer ihop.

Under läkningen av benet i leden har du skruvar i foten som fixerar leden och gör att det läker i rätt läge.

 
Jag har dessutom en stark smärta där det tagit brosket på höger sidas höft. Nåja full av infarter på båda händerna och med en kvadratformad kudde under höger ben fick jag nu vila efter operationen.
 
Denna dag var nu över och det blev bara en gång på bäcken för mig. Jag insisterade på att bli körd till toan på en toalettstol.
Igår fick jag ett riktigt gips som jag valde färgen på det blev grönt.Jag fick träffa Mats Billström som opererade mug. Han verättade att operation var lyckad. Sedan förmedlade han även den goda nyheten att jag skulle få belasta gipset efter 24 timmar. Så skönt eftersom jag då kan gå i trappor lättare. Sedan kom sjukgymnasten och då kunde jag inte låta bli att fråga varför inte mina fötter blivit uppmärksammade tidigare för 10 årsedan. Då sa han det som jag befarat under mina år av kämpande för mina fötter. "att inte funnits kunskaper om hur man kan behandla fotproblem". Han sa att utvecklingen kommit i gång under de senaste tio åren. Jag kände en oerhörd lättnad och glädje av det han sa. Tur att jag varit så envis under alla år.
All personal var trevliga och de arbetade proffsigt runt min fot.
Senare på eftermiddagen fick jag fin besök av Benny, Erika och Frank.
Vi mumsade chokladbollar och festis.
Vi valde att sitta i dagrummet då  Susan som delade rum med mig fick besök av sin stor familj .När alla hade gått var Susan och jag rätt trötta.
Jag hade svårt att sova även denna natt. Så är det alltid för mig när jag är på nya ställen. Värk från höft och fot underlättade väl inte för sömnen.
I morse fick jag besked om hemgång. Så Benny kom vi 10.00 och hjälpte mig att duscha. Sedan tog vi bilen hemåt med mig i baksätet.
Väl hemma tog jag mig upp för yttertrappan. Sedan tog jag mig en paus och smärtstillande i min säng här på bedervågning. Vid 17.00 serverades det mat av husets kock. 
För en liten stund sedan hittade jag det här paketet som skulle ha öppnas den 19 december.
I paketet fanns två korsordstidninga ,två värmeljus med texten lys upp din dag och ett bokmärke med den finaste texten " Jag är inte perfekt men vissa delar är utsökta." Ho kan då hitta på den där Fru Persson på Pälsärmen. Tack Maria för presenten 
Kram från mig 💖

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0