Man kan få hjärnskada på grund av utmattning!

 
Hej!
Fick igår en intressant läsning rekommenderat på Facebook. Det är en avhandling som Agneta Sandström psykolog skrivit på Umeås universitet. I den påtalas att utmattning ger hjärnskador på främre delen av hjärnan. Då fick jag förklaring på varför jag känner som träningsvärk i främre delen av pannan när jag överskridit mängden av görande. Jag brukar beskriva min hjärna som en okokt fläskkorv..När träningsvärk en inträder känns det som om korvskinnet har krympt. Jag känner mig jättetrött och hjärnan är helt nedsatt, till och med att prata är arbetsamt. Dagen efter sker samma sak med resten av kroppen, men då är hjärnan i gång. Det är bara ren vila som hjälper och jag har äntligen förstått tv:ns terapeutiska värde. Skönt med forskning som påvisar att utmattning är en sjukdom. För man mötts av väldig många oförstående kommentarer som utmattad.Jag går ju aldrig ut när jag mår som sämst utan det är ju när jag känner mig piggare detta sker.En annan aspekt är att jag  för lång och trogen tjänst inom barnomsorgen skadats pga av för låg bemanning pga hur man räknar volymtimmar /individ  under ca 10 år.Med tiden kanske dessa skador kan ersättas ekonomiskt för jag kommer aldrig mer att kunna arbeta 100%. Min utmattning har dessutom åsamkat mej och min familj ett stor lidande. Jag får nog  inte får den möjligheten men jag tror inte jag blir den sista som blir skadad av arbetet på våra förskolor. 
 
Kram på er! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0