914 dagen-att sitta fast i råttfällan och bara vänta på att den ska slå igen!

 
 
 
 
Hej!
Igår var det möte på arbetsförmedlingen igen. Nu ska jag berätta vad som händer då du uppnått dag 914 från försäkringskassan.
Redan i augusti 2013 kallades jag på möte till försäkringskassan jag skulle skriva på en lapp som skulle godkänna att jag den 2 mars 2014 skulle träffa handledare från arbetsförmedlingen.
Till det mötet tog jag med mig min kurator och jag tog med mig lappen därifrån oskriven. Jag var inte otrevlig på nåt sätt men jag kände mig sjuk och att gå in i att byta arbete under den promissen kändes helt fel.
Sedan augusti till februari har jag haft oro över 914 dagen.
Jag har gjort vad jag kunnat promenerat, gått på basal kroppskännedom, hållit mina dagsrutiner och ätit den medicin som mig ordinerats. Hopplöshet har infunnits hos mig många gånger då jag ej fått kontakt med läkaren eftersom jag tidigt förstod att hon var den enda som skulle kunna hjälpa mig tillbaka. Jag har ringt ofta men de har inte kunna t ta emot mig eftersom de har brist på läkare.
 
En vecka innan jag skulle träffa försäkringskassan och arbetsförmedlingen kom jag jag till läkaren, nu började saker hända! Tänk om jag inte hade blivit att mått bättre när hon började dra ner seroquelen.
 
Den 2 mars blev jag överskriven till arbetsförmedlingen efter att jag skrivit på den lapp jag fick i augusti nu skulle jag inte längre få sjukpenning utan nu hette det aktivitetersättning. Nu skulle jag lämna in aktivitetsrapporter till arbetsförmedlingenoch var nu inskriven på arbetslivsintroduktion.
Nu tänker ni men var hon inte sjukskkriven? Jo, sjukskriven på 100% från mitt arbete.
 
 
Det första var att jag fick ta kontakt med min löneassistent och be henne skriva ut ett arbetsgivarintyg som skulle skickas till min A-kassa dessutom fick jag begära tjänstledigehet tre månader från jobbet jag är sjukskriven från.
Aktivitetsersättnings papper och aktivitets logg skulle fyllas i för att jag skulle få fortsatt ersättning.
Efter två veckors försening av ersättningen fick jag nästa chock. Nu grundades min ersättning på A -kassans högsta belopp vilket innebar 9400kr istället för 12000 kr. Hur kan det komma sig hon är ju fortfarande sjukskriven på 100% ? Beloppet grundar sig som sagt på a-kassenivån men betalas ut av försäkringskassan.
Veckan efter hade jag tid hos läkaren och beskrev situationen. Därefter frågade vilket väger tyngst att vara sjukskriven på 100 % eller för att få pengar delta i arbetsintroduktion. Hon sa Marie du är helt sjukskriven och det är det vi ska arbeta med.
Ja så är det men för att jag ska få ersättning är verkligheten nåt annat för mig. Ju längre jag varit sjukskriven förstår jag innebörden av " man måste vara frisk för att vara sjuk! ".
 
Kram på er!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0