Är det inte det ena så är det det andra!

 
Hej igen🙂
 
 

Dagarna efter operationen var jag så glad att det äntligen var klart.Jag gick på promenad och cyklade på motionscykel. I slutet av veckan började det kännas konstigt i mina ben upp till låret. Jag hade som växtvärk och vid flera tillfällen fick jag som kramp i benen ända upp till låret..På kvällarna fixade jag knappt att gå och balansen borta. .Jag hade konstant ont och skrev på mina vårdkontakter till kirurg och medicin läkare och beskrev hur ont jag hade ,och om krampen som gjorde att jag fick vända vid första bron vid arena hallen. Ingen av läkarna kunde förklara .Jag kände mig mer och mer nere över min situation. Hade jag fått nån annan sjukdom?Jag hade ont när jag låg stod eller satt.Under hela tiden gjorde jag min ben och fot gympa  som sjukgymnasten gett mig. Jag förklarade för mig själv  att det var träningsvärk jag hade
För en vecka sedan träffade jag kirurgen och till det tillfället bad jag Benny skriva hur jag hade det. Kirurgen tog mig på allvar och har nu skickat en remiss till medicin.
Samma kväll som jag var till Örebro hade jag svårt att ligga still det kröp i benen och det gjorde ont Jag låg fram till 23.30 sedan somnade jag.
Vaknade 13.30 och sa till mig själv jag måste ha mjölk. Jag drack 1 1/2 glas och tog en alvedon. Lade mig igen och kände att det lugnade sig i benen. På morgonen skulle jag  till Hårstudion .Jag berättade för Camilla om mina ben. Hon berättade att hennes man också hade kramp och då drack vätskeersättning
Då gick det upp för mig vad som var felet jag hade vätskebrist.
Efter frisören gick jag till apoteket och köpte vätskeersättning. Något jag druckit hela sommaren.Sedan drack jag vatten ett glas vatten i timmen mellan vätskeersättningen. Fredag gick, och jag kändel lite skillnad . Men redan på lördagen var värken borta. Sedan söndag och måndag..jag vågade knappt tror att det var sant. .Jag var som en ny människa. jag kände mig glad och bjag känd lust att göra saker. Jag hade glömt att ta hand om diabete insidipus under 3.5 vecka. . Det har gått en vecka nu och jag njuter av att inte ha ont längre. Jag känner fortfarande bubbel i min kropp varje morgon jag vaknar
Nu ska jag träffa medicin läkaren på fredag. Få se om de har någon lösning som gör att jag inte måste dricka 10 liter vatten per dygn för att må bra.
 
Kram❤
 
Fakta om diabetes indisipus
:Diabetes insipidus är en hormonell sjukdom som beror på nedsatt produktion av ADH, antidiuretiskt hormon, som också kallas vasopressin. 

ADH/vasopressin, är ett hormon som ser till att njurarna bara släpper ut den mängd vatten som behövs. Balansen av vatten och salter i kroppen är mycket känslig och kan störas vid andra sjukdomstillstånd som maginfluensa, vilket kan leda till stora problem.

Det som kan hända om ADH-funktionen är nedsatt är att kroppen förlorar stora mängder vätska. Då ökar törsten. Men om det inte går att dricka tillräckligt för att ta igen vätskeförlusterna uppstår vätskebrist. Det kan leda till att blodvolymen minskar och att vätskeinnehållet i olika organ minskar, vilket bland annat hjärnan är känslig för.

Behandlingen vid diabetes insipidus är att tillföra Minirin. Det är ett läkemedel som har samma verkan som ADH/vasopressin. Det kan du antingen få som tabletter, nässprej, eller genom injektion. Lämplig dos utprövas i samråd med den behandlande läkaren









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0