Den förskräckliga mamsellen!

 
 
Nu har snart april månad passerat, tiden har gått mycket fort. Jag har njutit och njuter av att jag fått tillbaka min kraft och positiva inställning. Jag har gjort massor med roliga saker och träffat nästan alla mina kompisar
Min energi är inte outömlig som tidigare i mitt liv men jag har fått lärt mig att hushålla med den.
 
Det här är nåt som min kurator på vårdcentralen hjälpt mig under alla våra samtal hos henne. Hon har stöttat mig i att hitta gränser för mitt liv. Hon är en underbar person och hon har gett mig bilder som jag haft med mig under mitt lärande. Första gången jag träffade henne bad hon mig att beskriva mig själv. Gången efter hade jag målat en solros och berättade att jag vär som en sådan men att kraften är borta.Där började min resa mot mitt nya jag.vI har blött och nöt olika samtalsämnen.Hon har gett verktyg och reflektioner i form av liknelser i bilder som jag har och haft mycket nytta av.
Till exempel sa hon "Marie du ska bara bära ett vedträd åt gången, när jag i början var besviken på att jag inte orkade nåt".
Hon lärde mig att skriva upp i almanackan och planera vad jag skulle göra under en dag. Allt ingår i att göra tex tala i telefon, stoppa i en tvättmaskin, duscha, äta frukost. promenera, laga mat alla saker tar energi och behöver ersättas med vila. Rutiner som att gå upp, äta frukost ta en promenerad v, sova en stund och sedan kanske lösa korsord på eftermiddagen var det som jag hade fullt upp med när jag var som sjukast. Med tiden kunde jag lägga in en nödvänlighet och en trevlighet att göra på förmiddagen, men det tog lång tid innan detta gick.
Jag var ju en person har kunnat haft massor med bollar i luften samtidigt, så att bli så begränsad i sitt görande har inte varit lätt. Min granne berättade att hennes son som då var  år hade sagt sedan de hälsat på kort hos oss att nu vet jag vad stress." Marie stod och strök tvätt under tiden som hon talade i telefonen och såg till en gryta på spisen"
Sakta har jag fått bygga upp förtroendet med min hjärna igen..Jag har ju aldrig i livet tidigare lyssnat på kroppen när den signalerat.Så det tar sin tid !
Första gången jag blev utmattad visade det sig på det sättet att jag ej kunde ta mig upp ur sängen på flera veckor. Jag kunde inte äta inte,sova in te någonting. Det tog mej flera månader innan jag kunde börja andas normalt och ständigt ledsen inga känslouttryck.
 
Numera signalerar min hjärna med att bli trött i korvskinnet som jag skrivit om tidigare.
Kuratorn har gett mig rådet att jag inte ska vara för snabb att tillrätta lägga allt. Utan vara avvaktande och tänka en gång till innan jag tar på mig uppgifter. De som är runt dej är också vuxna- kasta tillbaka. En dag bestämde jag mig att från och med idag har jag bara mig själv. Det är slut på att behaga andra, den sysslan har jag ägnat mig större del av mitt liv åt,nu ska du börja ägna dej åt det som ger dej energi och kraft Marie.
Kuratorn sa Marie du behöver inte förklara och försvara utan ha det en stund i tanken och sedan lämnar du den.
Hon gav mig en varningsklocka när du tänker "jag hinner nog" då är det hög tid att vara lyhörd och lyssna på signalen"
 
Hon rekommenderade mig Basalkroppskännedom på vårdcentralen. Gruppen leddes av  en mycket lyhörd och kunnig sjukgymnast .Där jag lärrde jag mig att andningen kommer till mig . En extra bhonus var att jag fick träffa likasinnade som även gått igenom många svåra stunder pga utmattning eller andra kroppsliga besvär. Det här var en mycket läkande för själen och samtidigt fick jag träffa nya härliga människor som tyckte om mig för den jag var trots sjukdomen.
Vi pratade om de svåra känslorna man får gå igenom när livet plötsligt blir helt förändrat.Dessutom fick vi lära oss att sätta gränser muntligen och med kroppsspråket .Så nu har jag lärt mig säga nej utan att förklara varför . Det var svårt i början men nu kan jag! Jag har alltid tyckt om boken om den Förskräcklige mamsellen och nu vet jag varför!
 
En annan vana är att jag börjat med yoga. Jag gick på basalkroppskännedom och när det slutade började jag på Holistisk Yoga. Yogan har hjälpt mig att boka tid med mig själv och naturligtvis har jag lärt mig övningar som jag kan ta till i vardagen. När jag inte är på yogan har jag provat olika meditationer på cd. Så varje dag efter lunchen stoppar jag i öronsnäckorna och sätter på skivan. Denna stund är obligatorisk för att jag ska orka hela dagen. En annan sak jag lärt mig är att jag inte kan vara aktiv för sent på eftermiddagen eller kvällen för då kan jag inte sova.Oj höll på att glömma att alla måltider under dagen är mycket viktiga och de ska ligga regelbundet för att öka mitt välmåendet:
 
 
Ja, det har varit en lång vandring och den är inte slut än, men utan den nya ryggsäcken jag fått med mig skulle jag inte vilja vara.Idag tar jag inget förgivet och njuter av det som jag gör som aldrig förr!
Jag är stolt över min personlighet och mitt sätt att vara.Jag tänker fortsätta att tänka med hjärtat och är glad för
min stora emotionella kompetens!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram på Er!
 
!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0