Lite smått och gott!

Har precis varit ut på min promenad, det var länge sedan nu.Det är skön luft så här på hösten så även fast promenaden kändes lång , känns det skönt nu efteråt.
Är just nu inne i ett skov av utmattningen. trött i kroppen, ont i magen och illamående, behov av mycket vila.
Att leva med utmattning är inte alltid lätt det handlar hela tiden om att hitta jämnvikt mellan göra och vila. Jag har just läst en bra bok bra bok Drunkna inte i dina känslor
Den beskriver en människotyp som heter stark/sköring. Det som står i boken är mycket tänkvärt och för mig så blev det en "aha" upplevelse i det författarna skriver.
 
"Tänk på dej själv som en krukväxt med speciella odlingskrav. Du kanske inte ska ha en slatt vatten varje dag som dina grannar på fönsterkarmen. Du kanske inte ska stå i direkt solljus som dina vänner älskar, kort sagt börja anpassa livet efter dej själv och inte tvärtom." 
 
En annan bra sak som stod var det här och det passar in direkt på mig,
 
Flytta lådan
En stark/sköning behöver öva på att lugnt flytta tillbaka saker där de hör hemma. Att inte låta sig invaderas av andras krav, känslor, signaler, sorger och  önskningar. Ett råd som gäller diskussionsteknik kan tillämpas på allt möjligt. Se det som du och den andre diskuterar eller förhandlar om en låda. Lådan står mitt i melllan er. På neutral mark så att säga. Det är något ni har gemensamt. När du märker att den andra plötsligt skjutit över lådan på ditt område(typ:du känner att den andre lyckats få dej att tycka allt är ditt ansvar så tar du bara lådan och flyttar lugnt tillbaka den i mitten , där den hör hemma. Du behöver inte anklaga någon, inte skrika, inte kasta lådan på den andre utan bara lugnt och sansat ställa tillbaka den där i mitten. den är inte ditt ansvar. Du flyttar lugnt ut den om någon försöker fösa över den på ditt område.
 

 
 
 
 
För resten vill vissa hur bra min fotovägg blev och snacka om fynd det lilla skåpet nedsatt från 1500 kr till 500 kr kunde inte låta bli, ibland ska man ha tur.
 




 
Ha det nu så gott Kram Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0