Basalkroppskännedom - en väg tillbaka för att hitta sig själv igen.

I januari fick jag chansen att få börja på en kurs i basalkroppkännedom det var min kurator som talade med sjukgymnast på vårdcentralen. Jag fick gå några gånger ensam till henne. Jag tyckte det kändes bra men var tveksam om det skulle hjälpa mig. Dessutom blev jag stressad och ville så gärna göra rätt , hon berättade flera gånger det finns inget rätt eller fel.
Efter ett tag fick jag börja in en grupp med 6 andra kvinnor med liknande besvär som jag haft. De hade värk i kroppen på olika ställen och några förstod jag hade liknande bekymmer som jag själv med själen. De andra gruppdeltagarna hade träffats sedan terminen innan. De släppte in mig i deras gemenskap och lyssnade på min historia. Det var så skönt när jag gick därifrån för jag var inte ensam om att ha mina bekymmer. Jag tänkte mycket på vad ledaren sagt och funderade verkligen på om jag någonsin skulle finna mitt hej i magen ,eller andas utan att påverka den och bara låta den komma till mig.
Men jag fortsatte gå dit efter varje gång kände jag mig fylla med energi både från övningarna men också från de fina människor som var med på kursen
Jag har nu gått ca 12 gånger och faktiskt har jag koll på min mitt linje och mitt hej i magen. Jag kan nu andas ifrån magen utan ansträngning.
Vi har haft många trevliga samtal och det har kommit många bild associacitioner till mig t ex när alla låg på varsin madrass och på utandningen  sa mmmm. Bild i mitt huvud en hamn med massa båtar som tutade eller när vi gick runt i en fyrkant och sa mmm då såg jag framför mig hur vi bestämt träff på ett cafe , alla kom ditt i långa munkkläder istället för fika sa vi mmmm.
Jag ,ja vet att jag i min fantasi ibland skenar iväg men det är bra tror jag att se lite lättsamt på det man gör . Idag hade vi den sista träffen inför sommaren och jag har sedan ca 7 gånger fått komma i en ny grupp. fylld med härliga kvinnor och mycket klokskap . Vilken tur jag blev utmattad annars hade jag aldrig fått träffa dessa nya människor som blivit en stor glädje i mitt liv.
Vår mycket kompetenta sjukgymnast skickade med en visa som var mycket tänkvärd se nedan.

”Så enkelt är det!” skriven av Börge Ring:

En man for på ett blixtbesök ut på landet till sin far

som levde där med sina katter.

”Jag stannar inte länge här, jag har ont om tid idag,

det snurrar runt mest hela tiden.

 

Jag sliter men får inget gjort, jag är ett nervrak när som helst.

Säg, varifrån får du din stillhet?”

Den gamle lutar sig nu tillbaks.

”Lyssna nu på mig en stund, för det är faktiskt ganska enkelt.

 

När jag sover, sover jag. När jag vaknar, vaknar jag.

När jag tänker, tänker jag. När jag äter, äter jag.

När jag jobbar, jobbar jag. När jag drömmer, drömmer jag.

När jag talar, talar jag. När jag lyssnar, lyssnar jag.”

 

”Säg vad, är nu detta för prat? Jag gör ju likadant som du,

men ändå når jag ingen stillhet.”

Den gamle lutar sig nu tillbaks.

”Lyssna nu på mig en stund, du gör det mesta annorlunda.

 

När du sover, vaknar du, när du vaknar tänker du.

När du tänker äter du, och när du äter, jobbar du.

När du jobbar drömmer du,  när du drömmer, talar du.

När du talar, lyssnar du. När du lyssnar, sover du.

Men…

 

När jag sover, sover jag. När jag vaknar, vaknar jag.

När jag tänker, tänker jag. När jag äter, äter jag.

När jag jobbar, jobbar jag. När jag drömmer, drömmer jag.

När jag talar, talar jag. När jag lyssnar, lyssnar jag


Lyssna på låten här.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Börjes låt är superb. Per har spelat den på ledarskapsutbildningen han var på under våren. Jag visste inte att du mått/mår så. Härligt att höra att det går åt rätt håll. Ta det bara lugnt, det går inte att stressa sig frisk.

2012-06-11 @ 16:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0